6 powodów na wypadające włosy przy niedoczynności i hashimoto - Kod Równowagi

Blog

6 powodów na wypadające włosy przy niedoczynności i hashimoto

02.02.2021

Wypadanie włosów to częsty problem. Codziennie człowiek fizjologicznie traci od 45 do 100 włosów. Niepokojącym sygnałem jest wypadanie przekraczające 200 włosów dziennie i stan ten utrzymuje się przez kilka tygodni. Taki nadmierne tracenie włosów może doprowadzić do przerzedzenia lub wyłysienia.

Zwłaszcza osoby, które mają problemy z tarczycą, takie jak niedoczynność tarczycy czy Hashimoto oraz kobiety, które skończyły 35 lat skarżą się na osłabienie, matowienie, łamanie, a często utratę włosów. Jakie są tego przyczyny i jak sobie z tym radzić, dowiesz się z tego filmiku i artykułu.

Problemy „z włosami” mają różne źródła. Omówię 6 najważniejszych.

Zaburzenia hormonów tarczycy

Wahania hormonów tarczycy (fT3 i fT4) wpływają na osłabienie kondycji komórek włosowych. Zarówno za wysoki, jak i za niski poziom hormonów działa niekorzystnie. Proces autoimunnizacji związany z Hashimoto, powiązany z wysokimi przeciwciałami anty-TPO i/lub anty-TG może wpływać na pracę mitochondriów. Zbyt mała ilość energii w mieszkach włosowych wpływa na obniżony podział komórek macierzy potrzebny do wzrostu włosa.

Inne zaburzenia hormonalne i choroby

Zaburzenia hormonów, zwłaszcza w okresach dojrzewania, ciąży, laktacji, premenopauzy i menopauzy zwiększają prawdopodobieństwo osłabienia włosów. W takich przypadkach warto skontrolować estrogeny, progesteron, testosteron, prolaktynę, kortyzol, androgeny czy DHT. 

Choroby wpływające na kondycję włosów to zaburzenia gospodarki cukrowej, zwłaszcza cukrzyca, łysienie palckowate, łojotokowe zapalenie skóry głowy czy PCOS.

Na osłabienie włosów wpływają także niektóre leki.

Dieta

Problemy z dietą obejmują niedobory kaloryczne oraz składników odżywczych. Diety o zbyt niskiej podaży kalorii, zwłaszcza głodówki mogą wpływać na słabą kondycję włosów i skóry, a także obniżony nastrój. Aby włosy były ładne i zdrowe dieta musi zawierać odpowiednią ilość białka i zdrowego tłuszczu.

Sposób żywienia powinien uwzględnić wszystkie ważne dla włosów witaminy i minerały. W szczególności: żelazo, witaminy z grupy B (szczególnie cholinę i biotynę – uwaga osoby z niedoczynnością , biotyna może wpływać na hormony tarczycy), cynk, krzem, magnez, miedź, witaminę A i witaminę E. Bardzo ważna jest witamina D – jej receptory znajdują się w mieszkach włosowych, oraz kwasy Omega 3.

Stres

Silny stres wpływa na zahamowanie wzrostu włosów i wypadanie. Więcej o stresie i tarczycy możesz poczytać w tym artykule

Toksyny środowiskowe

Zanieczyszczone powietrze osłabia włosy. Pyły zawieszone wpływają na skórę głowy, powodując uwalnianie cytokin prozapalnych. Stres oksydacyjny przyspiesza szybsze starzenie się i bardzo niekorzystnie wpływa również na naszą skórę i włosy.

Pielęgnacja

Nieodpowiednia pielęgnacja może osłabiać skórę głowy i włosy, powodując ich wypadanie. Kosmetyki do włosów powinny być odpowiednio dobrane i pozbawione niepotrzebnych składników chemicznych, które dodatkowo mogą wpływać na gospodarkę hormonalną.

Co robić, jak jeść, aby wzmocnić włosy

Warto zacząć od odpowiedniej diagnostyki. Kolejnym krokiem jest zmniejszenie stanu zapalnego w organizmie i  wprowadzenie odpowiedniego sposobu żywienia.  W diecie należy uwzględnić zielone warzywa i zioła (jarmuż, szpinak, pokrzywa), słodkie ziemniaki, jagody i borówki, awokado, jaja, tłuste ryby bogate w kwasy tłuszczowe Omega 3 (dziki łosoś), kurczaki, soczewicę, kasze, orzechy i pestki. Działanie antyrodnikowe wspierają produkty bogate w antyoksydanty – czyli związki przeciwutleniające i superfoods. Superżywność warto wprowadzać od wewnątrz i od zewnętrz, aby zapewnić synergiczne, dobroczynne działanie witamin i minerałów. Dodatkowo warto włączyć pracę ze stresem i zadbać o odpowiednią pielęgnację. Zapoznaj się ze sposobami pracy ze stresem.

Moja rada kosmetyczna

Naturalnie fermentowany ocet jabłkowy dolej do szamponu do włosów ( 1 łyżeczkę), albo natrzyj nim skórę głowy na 20 minut przed myciem. Polifenole zawarte w occie jabłkowym wzmocnią i zagęszczą włosy.

Masaż głowy

Polecam wykonywać regularne masaże skóry głowy, które poprawią ukrwienie, wzmocnią cebulki włosowe i przyspieszą porost włosów. Jak wykonać taki masaż głowy podzielę się w kolejnym wpisie.

Poniżej filmik, dla wszystkich, którzy wolą słuchać. 

 

splash

 

A jeśli chcesz poznać pierwsze kroki w drodze do równowagi, pobież darmowy ebook i zacznij dbać o swój dobrostan.

 

 

 

Podziel się tym wpisem na
Wróć

Może Ciebie również zainteresować:

Justyna Salamonowicz-Gustaw

Nazywam się
Justyna Salamonowicz-Gustaw.

Holistka - dietetyk, coach, trener biznesu, socjolog, instruktor jogi i relaksacji. Odbyła ponad 2000 godzin konsultacji z klientami. Specjalizuje się w chorobie Hashimoto, hormonach, healthy aiging, redukcji stresu i dobrostanie. Prowadzi konsultacje, kursy, wykłady i warsztaty, a wszystko w nurcie medycyny stylu życia i medycyny integralnej..  Jest konsultantką merytoryczną książek o zdrowym stylu życia i odżywianiu. Stworzyła metodę Kod Równowagi, w oparciu o którą tworzy swoje usługi i produkty. Dzieli się wiedzą, doświadczeniem i narzędziami gromadzonymi latami, które  pomagają poprawić stan zdrowia i samopoczucie oraz uczą żyć uważnie i w równowadze.

Poznaj mnie lepiej
Twój koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0